HOLDBESKRIVELSE

Hatha Yoga

Disse yogatimer byder på klassiske Hatha Yoga stræk og Asanas. Vi giver os god tid i stillingerne, så krop og sind får tid til af arbejde sammen.

De fleste af stillingerne foregår liggende eller siddende på måtten, som skaber ro og fordybelse. Åndedrættet er en vigtig del af al yoga, men i denne blide og kraftfulde yoga vil der blive sat fokus på Ujjayi åndedræt.

Denne vejrtrækning har stor betydning for at kroppen kan få lov til at frigive spændinger (fysiske såvel som psykiske) samt affaldsstoffer. Du vil få støtte og vejleding gennem hele denne yogatime.

Vi slutter af med Savasana, som er yoga-afspænding. Liggende på måtten med et tæppe omkring dig, vil du runde din yogatime af med stilhed og ro til sind og krop.

Hatha Vinyasa Yoga

Vinyasa Yoga er et flow af yogastillinger.

Man kæder yogastillingerne sammen så de nærmest danner en “dans” på yogamåtten. Yoga flow hjælper os med at skabe fokus og kan virke meditativt samt sætte pulsen lidt op. Før Vinyasa Flow opvarmes kroppen gennem klassiske yoga stræk, hvor vi arbejder på smidighed, styrke og balance.

Klassiske yoga stræk og Vinyasa flow forenes, og du vil føle velvære og god energi efter denne time. Denne yogaform træner vores core, som styrker ryg- og mavemuskler samt skaber en flot kropsholdning.

Vi slutter af med Savasana, som er yoga-afspænding. Liggende på måtten med et tæppe omkring dig, vil du runde din yogatime af med stilhed og ro til sind og krop.

Power Yoga

Kom i form med Power Yoga.

I denne time laver vi energifyldt Yoga, som får pulsen op og du får styrket dine muskler, som gik du til fitness træning. Her får du lov til at lave alle de gode og udfordrende Vinyasa stillinger, så et vis kendskab til Yoga være en fordel men absolut ikke en betingelse.

Hvis du trænger til at få pulsen op, så er denne time lige dig. Vi skuer lidt op for musikken, som kan være alt fra lounge til Soul/Pop, og gør Power Yoga til en sjov time.

Du får prøvet dig selv af i diverse yogastillinger, som giver dig masser af styrke og fedtforbrænding.

Restorativ Yoga

Restorative yoga er for dig, som ønsker fordybelse og indre ro.

Yoga asanas foregår liggende og siddende. Vi arbejder med at finde den indre dybe ro for at opnå mindfulness (evnen til at være i nuet), afspænde kroppen og forløse fysiske og mentale spændinger. Du bliver guidet ind i en tilstand, hvor du frit kan give slip på din spændinger via hjælp fra åndedrættet.

Elementer fra Iyengar yoga indgår i denne time, og vi bruger hjælpemidler i form af yogapøller, puder, tæpper, blokke og bælter. Restorative yoga har en dokumenteret positiv virkning på stress, depression og tungsind.

Restorative Yoga giver fokus på krop og sind. Kroppen bliver strakt, du masserer dine indre organer, led og muskler.

Holdet egner sig også til dig, som skal tage hensyn til en ryg, nakke, hofte mm.

Yin Yoga

I Yin Yoga arbejder vi med at strække bindevævet og de hinder der ligger omkring vores muskler og organer.

Dette gøres i en kombination af Yin stillingen og åndedrættet. Ro og fordybelse forener krop og sind. Yin Yoga er meget effektivt, og jeg kalder den også en terapeutisk yoga, da vi via disse enkle stillinger kan skabe forløsning på specielt ryg-og bækkenproblemer.

Der har været fokus på vores facie (hinde) gennem de sidste år, og hvor stor en betydning den har for vores velbefindende.  Facie er som et tyndt net omkring alle vores indre organer og den hinde, som omgiver organer, muskler, led og knogler. En “låst” krop giver smerter. Yin yoga teknikkerne går ind og åbner facie og bindevæv via stillinger og åndedrætsteknik. Hver yoga stilling indtages i 3-5 min. som er den tid det tager at “låse” op.

Jeg underviser i kinesisk Yin Yoga, som har sine rødder i kinesisk medicin, hvor vi bl.a. finder zoneterapi og akupunktur.

Yin Yoga påvirker vores Chi, som er den livskraft, der strømmer i os og giver os styrke og inspiration til at leve. Ifølge Østens filosofi forener Chi krop, sjæl og ånd. Når vores Chi flyder frit, vil vi være i balance med os selv. Når vi er i balance med os selv er vi sunde i både krop og sind.